210716 // Mongolia – Terelj #1

2016 mongolia_1_Terelj 0 2016 mongolia_1_Terelj 12

En måned, er det ved at være siden vi boardede flyet mod Ulaan Baator og en noget anderledes get-a-way end de sædvanlige 🙂 Pool og luksus blev skiftet ud med natur og autencitet, i form af 5 dage i Mongoliet. Billederne er desværre kun Iphone billeder, da kamera-linsen desværre var brudt sammen ved ankomsten, så vores lille “photo diary” yder ikke heeelt retfærdighed til omgivelserne, -måske lige bortset fra Ulaan Baator, som måske nok ikke lige kommer på top 5 af de smukkeste byer 😛

Vi startede med at lande en meget regnfuld og grå eftermiddag, til en meget grå og lettere deprimerende udsigt. Heldigvis viste det sig at hotellet vi havde booket til den første aften, var bedre end forventet, – hvorefter vi meget simpelt valgte at blive der den første aften i Mongoliet (et forsøg på at suge lidt luksus ud af get-a-way’en 😉  2016 mongolia_1_Terelj 9

Næste morgen blev vi hentet af nedenstående køretøj, og i selskab med vores guide, chaufør og en amerikanske rejsemakker påbegyndte vi turen mod Terelj. Vi havde booket en 3 dages guided tour, med Goya Travel, som viste sig at være den helt rigtige beslutning! 2016 mongolia_1_Terelj 8 2016 mongolia_1_Terelj 1
Første stop på turen, var “Turtle Rock” – hvor vi hikede lidt rundt og besteg den stenede skildpadde 😉
2016 mongolia_1_Terelj 14 2016 mongolia_1_Terelj 2 2016 mongolia_1_Terelj 13Første billede herover er “stien” op af skildpadde-stenen – som ses bag træerne på andet billede. Selvom jeg (og min højdeskræk…) ikke nåede toppen, var udsigten nu alligevel ganske glimrende 🙂
2016 mongolia_1_Terelj 4 Stop nummer 2 var et Tempel, hvor guiden fortalte en masse historie, og baggrundsviden, og ikke mindst en masse generelt om Mongoliet. Eftersom vores viden om Mongoliet inden da var relativ sparsom, var det meget interessant og vi blev nok en del klogere på det “lille” land.2016 mongolia_1_Terelj 172016 mongolia_1_Terelj 3

Første aften på touren, var overnatning i en Ger Camp – vel lidt ala en campingplads med hytter – bare i den traditionelle runde facon 😉 Vi havde fået en Luksus Ger, hvilket umiddelbart havde den store fordel at der var tilbygget et toilet og bad på den lille Ger – en treat, vi satte stor pris på 😉2016 mongolia_1_Terelj 10 2016 mongolia_1_Terelj 5
Den lille ovn i midten af Ger’en, blev værdsat i høj grad, da det blev pænt koldt i den lille hytte om aftenen. Heldigvis kunne man få en ansat til at komme forbi både aften og tidlig morgen (mens man stadig lå under dynerne) og tænde op, så vi ikke gik helt til af kulde 😉

Den første rigtige lokale mad, blev en 4 retters i restauranten i Ger Campen, maden så ikke ud af meget, men efter at være blevet advaret mod standarden af Mongolsk mad, var vi trods alt positiv overrasket!

2016 mongolia_1_Terelj 15

2016 mongolia_1_Terelj 16

Efter maden, lærte guiden os et gammelt lokalt spil, bestående af dyreknogler. Vi var dog så ringe til det at guiden lånte os spillet med hjem i vores Ger, så vi kunne øve os videre 😉
2016 mongolia_1_Terelj 6

Morgenen efter var vejret heldigvis bedre og vi fik afprøvet Mongolsk bueskydning – Thomas imponerede de lokale, ved både at kunne skyde dælens langt, men endda også ramme målskiven, i form af et dyreskind. Jeg var knap så effektiv med buen, og måtte sande vi ikke alle kan være lige skarpe til alt ;-P

2016 mongolia_1_Terelj 7
2016 mongolia_1_Terelj 11

Derefter gik turen videre til en lokal familie, ridetur og mere hike, natur og autencitet – To be continued…. 😉