210716 // Mongolia – Terelj #2

2016 mongolia_2_Terelj 0

Så spammer jeg igen med “photo-diary” fra Mongoliet – Online fotobog FTW 😉

2016 mongolia_2_Terelj 4 2016 mongolia_2_Terelj 5 Anden del af turen, startede med en noget ustabil køretur på et par timer – lige for at få rystet morgenmaden godt på plads. Veje er ikke noget man bruger så meget, og hvis der endelig er veje, er det de mest bumlede og hullede af slagsen! Der blev også krydset et par åer – på trods af stærk strøm og vand der stod op til vinduerne. Så det var ikke ligefrem, den slags køretur hvor man lige sad og døsede lidt hen. Men udsigten kunne vi dog ikke klage over 😉 2016 mongolia_2_Terelj 6
2016 mongolia_2_Terelj 12

2016 mongolia_2_Terelj 18 Vi gjorde stop ved en local Ger Camp, hvor der var først var tid til at hike lidt rundt, derefter en lokal frokost i Ger Cafeen, inden vi skulle slippes løs på hesteryg 🙂2016 mongolia_2_Terelj 2
2016 mongolia_2_Terelj 20
2016 mongolia_2_Terelj 11 2016 mongolia_2_Terelj 10
2016 mongolia_2_Terelj 9Hestene var blevet special hentet til vores lille gruppe – aka 3 fulstændige nybegyndere. Vi blev udstyret godt og grundigt og derefter smækket til hest. Jeg fik lidt “special-treatment”, (guiden skulle ikke risikere nogle uheld her ;)) og blev derfor styret af vores heste-guide – mens Thomas og Steve (vores amerikanske rejsemakker) havde noget mere besvær med at komme på “same page” om man vil, med hver deres hest 😉 2016 mongolia_2_Terelj 13 2016 mongolia_2_Terelj 14

Efter 5 timer i sadlen og et stop ved en gammel ruin, mente Thomas dog snildt at han mestrede galop osv, med sin nye bedste ven (guiden var dog ikke helt så enig tror jeg…)

Godt ømme tog vi endnu en bumletur i bilen, inden vi ankom til den familie vi skulle bo hos det næste døgns tid. På billedet herunder ses de 3 gæste Gers (til venstre), familiens Ger (lidt til højre fra midten – med bilen parkeret ved siden af), og helt ude til højre – det knap så luksuriøse toilet-skur…. Lige nedenfor var en å, som gik ud for (de manglende?) badefaciliteter.
2016 mongolia_2_Terelj 7 2016 mongolia_2_Terelj 8 2016 mongolia_2_Terelj 15

Til aften, blev vi undervist i at lave de locale dumplings – som herefter blev spist i familiens Ger. Fascinerende nok hvordan de kan bo, 2 voksne og 2 børn i det lille “telt” året rundt…

Herunder Thomas udenfor vores gæste Ger – som blev PÆN kold hen på aftenen! Heldigvis fik vi også her tændt op i brændeovnen både aften og morgen..2016 mongolia_2_Terelj 17 2016 mongolia_2_Terelj 1

Om aftenen blev der tændt op i et stort bål, mens guiden fortalte historien bag Djengis Khan, og Mongoliets udvikling op gennem tiden.
2016 mongolia_2_Terelj 3

Næste morgen var det tidligt op – lokal morgenmad i solen (minus varmen dog..), som bestod af noget der mindede ufattelig meget om risengrød, friskbagte flatbread med stivpisket frisk fløde og den traditionelle milk-tea (som mest af alt bare er lunken mælk..).

Inden vi drog videre, kom en flok heste ind gennem lejren – både heste, køer, får og geder vandrer løse rundt mellem de steder de hører til. Ofte er det i meget store, og blandede flokke, hvilket ser meget fascinerende ud, når vi kom bumpende forbi i den bette vogn (som kunne køre overraskende stærk btw..)